Haags Bureau

Bedrijf:  Haags Bureau
Branche: Boekenmakers en Uitgevers voor bekende en onbekende auteurs.
Activiteiten: Schrijfcoaching, manuscriptadvies, redactie, cover- en boekontwerp, drukwerkbegeleiding en boekpromotie.
Oprichter(s): Paul Scholte en Wendy Hendriksen

Email:  info@haagsbureau.nl en  info@haagsbureau.es

Website: www.haagsbureau.nl

1. Hoe is jullie idee ontstaan?

We werkten allebei al jaren als zelfstandig ondernemer (Paul als grafisch vormgever en Wendy als columniste, schrijfster en redactrice) toen we in 2008 samen het Haags Bureau oprichtten. We werkten zeven dagen in de week, veertien uur per dag. Na tien jaar, in een kille, natte zomer, borrelden de gedachten op: zou het mogelijk zijn om dit werk onder de zon te doen? Het meeste werk voor de auteurs vindt immers online plaats. We huurden een huis in Moraira om te ‘oefenen’, en kwamen midden in heftige najaars-gota fría aan. Desondanks wisten we direct: ja, hier kunnen we, nee, willen we wonen. En werken. Op de laatste dag van ons zesweekse verblijf werd ons bod op een casita geaccepteerd en reden we terug naar Nederland om daar de boel in te pakken.

2. Wat zijn jullie belangrijkste activiteiten van jullie onderneming?

We maken boeken voor al die mensen die ervan dromen ooit een boek te schrijven. Dat kan een roman, een thriller, een biografie, een zelfhulpboek, een boek met columns, een esotherisch boek, sprookjes, een kookboek of reisboek zijn, of welk andersoortig boek dan ook. Voor kleine en grote bedrijven, universiteiten en NGO’s maken we managementboeken, lesboeken, gidsen, wetenschappelijke uitgaven, naslagwerken en nog veel meer.

Paul is vormgever pur sang. Hij loodst je met zorg en liefde door de vormgeving en de opmaak van je boek heen, en heeft als ouwe rot niet alleen kijk op papier, fonts en formaten, maar ook verstand van e-books, e-pubs en interactieve pdf’s. Voor Wendy geldt: wat het onderwerp van het manuscript ook is: ze vindt er iets van. Daarnaast let ze op de komma’s, is dol op haar rode pennetje en het contact met de schrijvers.

3. Hoe gaat de samenwerking tussen Spaanse bedrijven/Spanjaarden?

We kwamen op 14 februari 2019 in Spanje aan. In de eerste tien maanden klusten we  – naast ons werk – aan het huisje, samen met Spaanse loodgieters, electriciens en bouwers. Dankzij deze mensen, die zo hun best deden om ons Jip- en Janneke Spaans te begrijpen, leerden we de mores van het land kennen. Ook de andere zaken waar je je mee bezig moet houden in zo’n eerste jaar – het kopen van een auto, gesprekken om een accountant te vinden, een keuring bij de ITV, het online betalen van belastingen, het aanvragen van de groene kaart bij de vreemdelingenpolitie, het aanvragen van een SIP, het bezoek aan een spoedarts en dat soort dingen hielpen om het Spaanse gevoel te krijgen. Het waren het prima ervaringen, terwijl heus niet alles vlekkeloos is verlopen. Wel was vrijwel iedereen zeer behulpzaam, wat overigens niet betekent dat iets dan ook ‘snel’ gaat. ‘Neem de tijd’, dat was het eerste dat we leerden, in Spanje. Ons tweede jaar hier begon nagenoeg tegelijk met de lockdown. De prille zakelijke contacten die we hadden, kwamen uiteraard op een laag pitje te staan. Een aantal donkere maanden later is het fijn om elkaar weer te spreken en te merken dat de vriendelijkheid en de werklust als vanouds is, bij de Spanjaarden.

4. Wat zijn de verschillen tussen Spanje & Nederland gerelateerd aan het opstarten van een eigen bedrijf?

In Spanje kun je zo als autonomó aan de slag. Daar is niet veel voor nodig. Maar begin je bijvoorbeeld een B&B, dan komen daar wel – en behoorlijk wat – vergunningen bij kijken. Er zijn een flink aantal Spaanse bureaus die je daarbij kunnen helpen. De belastingen zijn voorbelastingen, reken je ieder kwartaal af, naar gelang je omzet. Als het goed is kom je na het sluiten van het boekjaar niet voor verrassingen te staan. Als autonomó neem je deel aan een (verplichte) gecombineerde ziektekosten-, arbeidsongeschiktheids- en pensioenverzekering. Je betaalt een minimum maandbedrag en ontvangt, als de nood aan de man komt, een minimale uitkering. Je kunt dus ook een hoger bedrag ‘inleggen’. Je administratie kun je het beste – zeker het eerste jaar – door een Spaans accountantsbureau laten verzorgen. Doe je ‘internationaal’ zaken, dan is dat sowieso een goed idee. Onze accountant heeft ons overigens verzekerd dat we het Spaanse belastingsysteem na een of twee jaar helemaal snappen en de aangiftes dan zelf zouden kunnen doen ;-).

5. Wat zijn de belangrijkste eigenschappen waar naar jullie idee een ondernemer over dient te beschikken in Spanje?

Die eigenschappen zul je even moeten aanzetten, kweken of trainen, omdat de meeste Nederlanders ze niet in huis hebben. Een paar voorbeelden: wil de dingen niet te snel. Wil de dingen niet op jouw manier. Voeg je naar de mores van het land. Mopper niet wanneer je in een rij van dertig man voor een balie staat en je wordt weggestuurd wanneer je aan de beurt bent. Denk nooit: maar ik kom hier toch ook geld bréngen, dus nu heb ik toch wel recht op… Baal niet als een bestelling niet wordt afgeleverd; hij komt wel, maar een andere keer. Er zijn in onze omgeving niet veel bedrijven die een website hebben, en als ze die hebben, wordt hij niet onderhouden. Persoonlijk contact is dus de sleutel tot zakelijk succes. Een Spanjaard neemt vaak de tijd om belangrijke beslissingen te nemen. Check en bevestig jullie afspraak nog even drie dagen van te voren, de kans bestaat dat je anders niemand treft. Staat de afspraak om tien uur, houd er dan rekening mee dat dat half tien, maar ook elf uur kan zijn, hoewel we meemaken dat de Spanjaarden – vooral in het zakenleven – de slechte Hollandse gewoonte van ‘stipt op tijd’ aan het overnemen zijn. Dan komen ze vijf over tien binnen onder het uitgebreid maken van excuses, terwijl jij net gewend bent aan het idee dat het wel eens kwart voor elf zou kunnen worden. Nog een paar eigenschappen: leer de namen van je gesprekspartners en zakenrelaties uit je hoofd. Vraag je relaties altijd eerst hoe het met ze gaat. Neem eens een aardigheidje mee, naar je notaris, accountant of zakenrelatie die je al even kent. En nuh… geen stroopwafels, geen drop en niet iets met je bedrijfslogo… Ook belangrijk: las iedere dag een siësta of anders een half uurtje rust in, in ieder geval op de dagen dan het boven de 32 graden is. Respecteer de tussen-de-middag sluitingen van bedrijven. Spreek de taal op minimaal A2 niveau. Doe je best, wees een goede gast in je gastland waar je voor de rest van je leven wilt blijven wonen.

6. Wat zie jullie als voordelen en nadelen van ondernemen in Spanje?

Voordelen: je werkt keihard, maar dan onder de zon. Onder een hemelsblauwe lucht. In een aangename temperatuur. En als het even kan, met een zwembadje in de tuin. De dagen beginnen vroeg, de avonden zijn lang. Het leven gaat een tikje langzamer, waardoor je – na een gewenningsperiode – meer tot rust komt dan je voor mogelijk had kunnen houden.

Nadelen: misschien moeten we die nog ontdekken 😉

7. Hoe ziet jullie onderneming er over vijf jaar uit?

Waarschijnlijk, maar ook hopelijk, werken we nog voor het Haags Bureau en hebben we naast de Nederlandstalige en Engelstalige veel meer Spaanse opdrachtgevers. Het eerste Spaanstalige boek dat we mochten maken, Aquella primavera con Esther  is een perfecte roman voor mensen die de taal aan het leren zijn: onze profi schreef het speciaal voor zijn studenten! Een tweede boek vol colums over het leven van een Nederlandse huisarts aan de Costa Blanca volt spoedig. Over vijf jaar hebben we waarschijnlijk een of meer schrijvershuisjes voor auteurs  en hebben we een Spaanse vestiging van een Nederlands Printing on Demand, corona volente!

8. Heb je/jullie tips voor Nederlandse of Vlaamse ondernemers die in Spanje willen gaan ondernemen?

De belangrijkste tip is: doe het. Wacht niet. Gewoon doen. Bereid je wel voor, er komt papierwerk bij kijken en het eerste jaar wordt een jaar vol verrassingen, maar laat je onderdompelen. Ga kopje onder zelfs, en kom vol ervaringen weer boven. Gun jezelf een mediterraan leven. Je hoeft het trouwens. niet alleen te doen: voor mensen die daarvan houden, zijn er diverse businessclubs, en veel accountants en advocaten houden maandelijkse bijeenkomsten. Weet ook: al jouw vragen zijn allang een keer gesteld… én beantwoord.